Airbus i ArianeGroup, spółka należąca w równym stopniu do Airbusa i Safrana (światowego lidera technologii napędów kosmicznych), postanowiły współpracować przy budowie pierwszego punktu tankowania ciekłego wodoru dla samolotów ZEROe na lotnisku Blagnac w Tuluzie.
Stacja zostanie uruchomiona w 2025 roku. ArianeGroup zaprojektuje, wyprodukuje i będzie wspierać działanie układu zasilania ciekłym wodorem, niezbędnego dla demonstratora Airbusa ZEROe, gdy w połowie dekady zacznie się jego seria testów naziemnych i w locie.
– Wybór nas przez Airbusa na partnera jest wyrazem uznania dla półwiecznego doświadczenia w dziedzinie zastosowania ciekłego wodoru do napędu rakiet Ariane – powiedział André-Hubert Roussel, dyrektor generalny ArianeGroup. – Celem współpracy jest zaprojektowanie samolotów napędzanych ciekłym wodorem. Lotnictwo i kosmonautyka to dwie pionierskie gałęzie przemysłu. Połączenie wiedzy jest naszym obowiązkiem, tylko tak możemy sprostać wyzwaniom jutra. ArianeGroup, dzięki unikalnym umiejętnościom i know-how w zakresie przechowywania, testowania i wykorzystywania ciekłego wodoru, umożliwia nowym sektorom przemysłu w Europie przyspieszenie transformacji energetycznej – dodał André-Hubert Roussel.
– Wiele technologii wymaganych dla samolotu bezemisyjnego jest już dostępnych w innych branżach, a rozwiązania dotyczące postępowania z ciekłym wodorem nie są wyjątkiem – powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny w Airbusie. – Przygotowania do wejścia do eksploatacji w 2035 r. bezemisyjnego samolotu oznaczają, że musimy równolegle rozwijać wszystkie wymagane technologie. Współpracując z ArianeGroup, wykorzystamy dobrze znaną wiedzę specjalistyczną w zakresie wodoru i inne istotne technologie kosmiczne – podsumowała Klauke.